נוגסות בעוגה: רשתות המזון צומחות על רקע המלחמה

יוני 2024

בעוד בכירים ברשתות המזון מתמודדים עם חשדות לעבירות שבוצעו לכאורה בשנים עברו, קמעונאיות המזון נהנות מעלייה במכירות מתחילת המלחמה ומרשות לעצמן להעלות מחירים ללא הפרעה * גם המניות שלהן, בהתאם, רושמות ביצועי יתר מתחילת השנה * האם המגזר עדיין מעניין להשקעה לאחר העליות האחרונות?

אין זה סוד שהמלחמה פגעה במגזרים רבים במשק הישראלי ושפגיעה זו משתקפת גם בביצועי חסר של מדדי המניות בתל-אביב ביחס לשוק המניות האמריקני בשנה וחצי האחרונות. אבל יש מגזרים במשק הישראלי שלא רק שלא נפגעו מהמלחמה אלא אף מציגים ביצועי שיא. אחד מהם הוא רשתות המזון. בזמן שכמה בכירים בענף מתמודדים עם חשדות לעבירות שבוצעו לכאורה בשנים עברו, שעדיין לא ברור אם יבשילו לכתבי אישום – רשתות המזון נהנות מתחילת המלחמה מעלייה במכירות וברווחיות (וגם מעליית מחירים, כפי שמרגיש כל אחד מאיתנו בביקור בסופרמרקט).

התוצאות הטובות של רשתות המזון משתקפות גם בביצועי המניות שלהן, שרשמו עליות נאות מתחילת השנה: מניית שופרסל עלתה ב-46%, ויקטורי עלתה בכ-11% מניית יוחננוף עלתה בכ- 16% ורק רמי לוי עלתה בכ-1% בלבד. מדובר בביצועי יתר משמעותיים (למעט רמי לוי) ביחס למדד תל-אביב 125, שעלה בכ-2% מתחילת השנה (הנתונים נכונים ל- 24.6.24). כדי להבין מה עומד מאחורי השגשוג של רשתות המזון והאם המניות שלהן עדיין אטרקטיביות להשקעה לאחר העליות שרשמו, שוחחנו עם יריב קונפורטי, מנהל השקעות באנליסט קרנות נאמנות.

אוגרים מזון וטסים פחות לחו"ל

מה עומד מאחורי העלייה במכירות וברווחיות של רשתות המזון?

"יש לכך כמה סיבות. משפחות רבות אגרו מזון, בעיקר בחודשים הראשונים של המלחמה. בנוסף, הישראלים טסים פחות לחו"ל, יוצאים פחות למסעדות ואוכלים יותר בבית. גם השוק המוסדי (כמו בתי המלון) חזר להזמין מזון מהרשתות. כל זה תומך במכירות מוגברות של הרשתות.

"במקביל, החשש מהתגברות התחרות בענף, בעיקר מצד אלקטרה צריכה, שרכשה עם הפניקס את יינות ביתן וחתמה על שת"פ עם רשת קרפור הצרפתית וכן תכננה לפתח את רשת סבן אילבן – התפוגג. מכירות קרפור טובות אבל הרווחיות הנמוכה מאלצת אותה להעלות מחירים. אלקטרה גם החליטה לסגור את פעילות סבן אילבן המפסידה.

"בנוסף, בחסות המלחמה, ספקי מזון רבים הרשו לעצמם להעלות מחירים, כמעט ללא תגובה רגולטורית או ממשלתית. כשספק מעלה מחירים, הקמעונאי (הרשת) נוהג להשאיר חלק מההתייקרות לעצמו. הציבור טרוד במלחמה והחשש ממלחמת מחירים בין הרשתות התפוגג, כך שלא נותרו גורמים שירסנו את ההתייקרויות".

איך כל זה משפיע על מכירות הרשתות והרווחיות שלהן?

"ברבעון הראשון של השנה נרשמו עליות משמעותיות במכירות וברווחיות הגולמית של הרשתות. העלייה במכירות נרשמה למרות שהשנה, המכירות ברבעון הראשון לא כללו את הקניות לפסח, שכן החג נערך השנה לקראת סוף אפריל, בעוד שבשנה שעברה הוא חל בתחילת אפריל וחלק מהקניות לחג נעשו במרץ, כלומר ברבעון הראשון.

"לפי נתוני סטורנקסט, היקף מכירות מוצרי הצריכה צמח ב-3.4% ברבעון הראשון, הודות לעליית מחירים של 3.8%. מכירות הרשתות בחנויות זהות (סניפים שהיו קיימים גם בשנה שעברה ולכן אפשר להשוות את המכירות שלהם למכירות השנה שעברה) עלו משמעותית –  בטיב טעם הן עלו ב-13.5%, ביוחננוף ב-5.3%,  בשופרסל (מגזר קמעונאות) נרשמה עלייה של כ-1.8% במכירות בחנויות זהות ושל כ -1% בסך המכירות, בויקטורי המכירות בחנויות זהות עלו בכ-1.9% ובכ-3.5% בסה"כ. החריגה היחידה היתה רשת רמי לוי, שם נרשמה ירידה של 1.7% במכירות בחנויות זהות, במקביל לירידה של כ-0.9% במחזור הכולל.

"עליות המחירים התבטאו באופן המובהק ביותר בשיפור ברווח הגולמי: רמי לוי שיפרה את שיעור הרווחיות הגולמית מכ-21.8% לפני שנה לכ-24.4% ברבעון הראשון השנה, בויקטורי הרווחיות הגולמית עלתה ל-26.3% לעומת 25.7% ברבעון המקביל. שופרסל שיפרה את המרווח הגולמי במגזר הקמעונאות ב- 0.1%, ל -26.2% ויוחננוף שיפרה את המרווח הגולמי ל-27.6% ביחס ל27.1% אשתקד. נזכיר כי מכירות החברות הללו עומדות על מיליארדי שקלים בשנה, ולכן כל שבריר אחוז מבטא שיפור משמעותי ברווחיות הכוללת.

הריענון של שופרסל

האם אחרי העליות במניות רשתות המזון, המחירים שלהן עדיין מעניינים להשקעה? "ברבעון השני אנו מעריכים כי השיפור במכירות וברווחיות יימשך, במיוחד לאור העובדה שהשנה הרבעון השני כולל במלואו את המכירות לפסח ולשבועות. מצד ההוצאות, הרשתות עלולות להיפגע מעליית שכר המינימום, שכן הן מעסיקות עובדים רבים בשכר מינימום. עם זאת, אנו מעריכים שברגע שתיגמר המלחמה והציבור יחזור לטוס לחו"ל ולצאת למסעדות כמו בעבר, נראה ירידה בקצב המכירות בענף. מי שיושפעו מכך פחות הן שופרסל ורמי לוי, מאחר שהצמיחה במכירות וברווחיות שלהן לא נשענת רק על 'אפקט המלחמה' אלא על מקורות נוספים.

"שופרסל עברה בפברואר לשליטה אפקטיבית של האחים אמיר, שעורכים בחברה תהליך של 'הריסה ובנייה מחדש'. בצד הקיצוץ בהוצאות, הם מובילים פיטורים מסיביים במטה החברה, שהיה מאופיין בבזבזנות, ומקצצים בפרויקטים מגלומניים שהסבו לחברה הפסדים כבדים, כמו פעילות הפיננסים. הם גם לקחו לטיפולם האישי את הסחר, מה שמוביל לרכש ולתמחור סופי יותר אגרסיבי. הם מבצעים שינוי בתמהיל המוצרים הנמכרים אונליין כדי להעביר את פעילות האונליין והמרכזים הלוגיסטיים, שכיום היא הפסדית או מייצרת רווחיות אפסית, לרווחיות תפעולית חיובית. יש גם כוונה להעלות את הרווחיות התפעולית של רשת הפארם BE, שכיום היא נמוכה, לרמת הרווחיות של סופר פארם המתחרה, אם כי עדיין לא ברור איך הדבר יתבצע. שופרסל גם מחזיקה ברשת הסטוק דן Deal, שכרגע אינה משפיעה על מחזור ההכנסות הכולל ועל הרווחיות. מקור עוצמה נוסף של שופרסל הוא מגזר הנדל"ן, שכולל נכסים בשווי של כ-5 מיליארד שקל (כולל מר"לוגים בשווי 1.27 מיליארד שקל), כשרובם המכריע של הנכסים נמצאים בשימוש שופרסל עצמה.

"בשורה התחתונה, השילוב בין חיסכון מאוד משמעותי בהוצאות לתמחור יותר אגרסיבי, גם מול הספקים וגם מול הצרכן, עשוי, להערכתנו, להביא את שופרסל לשיעור רווח נקי של  3.3%-3% ורווח תפעולי של  5%-4.5% בטווח הארוך – שיעורים שגוזרים מכפיל רווח עתידי נוח יחסית של 13-14, לעומת 19 כיום."

קופת המזומנים של רמי לוי

מהצד השני של המתרס נמצאת רשת רמי לוי, הרשת השנייה בגודלה בענף, הפועלת באסטרטגיה של heavy discount – כלומר, דגש על הצעת מחירים זולים ביחס למתחרות. לרמי לוי 57 סניפים בלבד, אבל היא מצליחה לייצר מהם מכירות של כ-7.3 מיליארד שקל בשנה, לעומת שופרסל, שמייצרת מכירות של 14.5-15 מיליארד שקל בשנה, אבל עם מספר סניפים גבוה בהרבה – כ-425 סניפים בכלל הפורמטים. כאמור, רמי לוי העלתה מחירים ברבעון החולף והעלתה את שיעור הרווחיות הגולמית ב-2% תוך שיפור שיעור הרווחיות התפעולית ל-5%, בעזרת התייעלות, קיצוצים בהוצאות ו"כיפופי ידיים'" לספקים.

"רמי לוי, בדומה לשופרסל, נהנית מפיזור של תחומי הפעילות. מלבד רשת המזון, קיימת פעילות משמעותית של שיווק לעסקים (שוק מוסדי) ועוד זרועות קטנות יותר, כמו רשת גוד פארם, תקשורת סלולרית ואחזקה בקופיקס.  במקביל, רמי לוי פועל לאחרונה לייסוד פעילות רשת חנויות סטוק. יש לה גם פעילות אונליין משמעותית, בדומה לשופרסל. לרמי לוי, כרשת דיסקאונט, יש גם יתרון במצב של עליות מחירים ושחיקה בהכנסה הפנויה של הצרכנים. מעבר לכך, קיים פוטנציאל צמיחה לא מבוטל מפתיחת חנויות חדשות, בהתחשב במצבת הסניפים הנמוכה של הרשת.

"התמחור הנוכחי של המניה – מכפיל רווח חזוי של 12.5-13 השנה  – הינו זול ביחס למניות הרשתות המתחרות. אחת מנקודות החוסן של רמי לוי היא קופת המזומן העצומה, שעומדת על כמיליארד שקל (ללא חוב בנקאי משמעותי). אם מנטרלים את קופת המזומנים או חלקה, זוהי המניה הזולה ביותר מקרב מניות חברות המזון".

ומה עם הרשתות הקטנות יותר?

"התמחור של מניית ויקטורי הוא זול לכאורה – מכפיל 11-12 לשנה זו (נכון ל-24.6.2024) – אבל יש לה רק פעילות קמעונאית ומנועי הצמיחה שלה מוגבלים לפיתוח באמצעות גידול בסניפי הרשת לבד, ובנוסף, פרסום החשדות האחרונים מכביד על המניה. יוחננוף היא רשת נהדרת, עם שיעור הרווחיות התפעולית הטוב בענף – 7% – אבל תמחור המניה מעט גבוה כיום –  מכפיל רווח  16-17, המגלם במידה ניכרת את פוטנציאל הצמיחה העתידי מפתיחת סניפים חדשים ומכניסה משמעותית יותר לעולם המותג הפרטי.  לגבי ויקטורי ויוחננוף, רשות התחרות שוקלת להגיש כתבי אישום – ויקטורי דיווחה כי נשקלים כתבי אישום נגד החברה ובעליה בגין חשד להתערבות במחירים לצרכן של מוצרים הנמכרים אצל המתחרים וחשד להסדר כובל בין החברה לבין המתחרים, בכפוף לשימוע. יוחננוף דיווחה כי רשות התחרות שוקלת להגיש כתבי אישום, בכפוף לשימוע, נגד החברה ונגד המשנה למנכ"ל בחשד להסדר כובל וביחס לאיתן יוחננוף, כתב החשדות נוגע לאחריות מנהל למניעת עבירה.

"בסופו של דבר, אנו מעריכים שלשופרסל ולרמי לוי יש כלים שאין לחברות המזון האחרות – גיוון במקורות ההכנסה ומנועי צמיחה שחורגים מהשפעת המלחמה וצפויים לסייע להן להמשיך לצמוח".

העליות במניות רשתות המזון הגדולות מתחילת השנה*

שופרסל – 46%

יוחננוף – 16%

ויקטורי – 11%

רמי לוי  – 1%

מדד ת"א 125 – 2%

*הנתונים מעודכנים ל-24.6.24

המידע שמופיע לעיל הינו מידע תמציתי בלבד ואין בו כדי למצות או להוות תחליף להוראות הדין, רשות מוסמכת או נהלי החברה, כפי שהיו מעת לעת. האמור לעיל כולל הערות, אומדנים ו/או תחזיות ומידע אחר המתייחסים לאירועים ו/או לעניינים עתידיים, שהתממשותם אינה ודאית והינם מידע צופה פני עתיד, כהגדרתו בחוק ניירות ערך, תשכ"ח – 1968. קורא מסמך זה אינו יכול להניח כי הסתמכות על המסמך או שימוש בו יצרו עבורו רווחים. אין באמור משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי. מסמך זה הוכן על ידי אנליסט אי.אמ.אס שירותי ניהול השקעות בע"מ (להלן: "אנליסט"), בהסתמך על מידע שנאסף ו/או על מידע זמין לציבור ממקורות שונים. אנליסט מניחה שמידע זה הוא מהימן ואינה מבצעת בדיקה עצמאית של המידע. האמור במסמך זה כולל הערות, אומדנים ו/או תחזיות. קורא מסמך זה אינו יכול להניח כי הסתמכות על המסמך או שימוש בו ייצרו עבורו רווחים. אנליסט ו/או מי מהחברות הבנות שלה (לרבות אנליסט קופות גמל בע"מ ואנליסט ניהול תיקי השקעות בע"מ" ו/או חברה הקשורה למי מהן (להלן: "חברות קבוצת אנליסט"), במישרין ו/או בעקיפין, וכן כל בעל שליטה, נושא משרה ועובד במי מהן אינם אחראים לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות נזק ישיר ו/או עקיף, שיגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה או משתמש בו, כולו או חלקו וכן ועשוי להיות למי מהן או למי מבעלי השליטה, נושאי המשרה או העובדים בהם, עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או רכישה ו/או מכירה ו/או ביצוע עסקה, בהתאם למגבלות הדין, עבור עצמם ו/או עבור אחרים, בניירות ערך ו/או בנכסים פיננסיים הנזכרים במסמך והן עשויות להחזיק בני"ע המסוקרים במסמך זה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות/פנסיוני בכל הנוגע לביצוע פעולה בניירות ערך ו/או בנכסים פיננסיים ו/או במוצרים פנסיוניים (לפי העניין). מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה להחזקה, רכישה או מכירה של נייר ערך ו/או נכס פיננסי ו/או לביצוע כל עסק בהם ו/או ביצוע עסקה במוצר פנסיוני. כן, עשויות חברות קבוצת אנליסט, בעלי השליטה, נושאי משרה או עובדים בהן להיות בעלי קשרים עסקיים עם תאגידים הנזכרים במסמך זה או הקשורים בהם, לרבות לקבל או להעניק להם שירותים נוספים. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות לחברות קבוצת אנליסט, לאחת מהן או יותר, ואין לעשות בו כל שימוש, לרבות להפיצו להעתיקו, ללא קבלת אישור מראש ובכתב.

 

יצירת קשר

בעת שליחת הטופס, הריני מאשר/ת לחברה ליצור עמי קשר, לרבות באמצעות שיחת טלפון, כמו כן, הריני מאשר/ת את מדיניות הפרטיות של החברה.

הצטרפות דיגיטלית
הצטרפות
*6646
לדלג לתוכן הראשיהצהרת נגישותאזור אישייצירת קשרתנאי שימושגילוי נאות